Studenti našeho gymnázia v Berlíně

Obecné informace

Německý jazyk - Obecné informace

Hallo! Guten Tag! Herzlich willkommen!

Vítáme Vás na stránkách sekce německého jazyka.

Němčina jako jeden z nejrozšířenějších evropských jazyků otevírá dveře ke kultuře, literatuře a umění německy mluvících zemí. Usilujeme o to, aby pro naše žáky byla němčina díky studiu na naší škole první volbou při komunikaci v německy mluvících zemích.  

Němčina je také jazykem vědy, technologií a obchodu. Německy mluvící země jsou známé svým technologickým pokrokem a inovacemi, a proto znalost němčiny v době, kdy je pokročilá znalost angličtiny samozřejmostí, otevírá dveře k perspektivním kariérním příležitostem. Výborná komunikace s německými firmami a institucemi může být klíčovým faktorem pro úspěch ve světě podnikání a vědy.

Studium němčiny na naší škole Vám také umožní aspoň v nástinu prozkoumat historii a současnost Německa, Rakouska a Švýcarska. Seznámíte se s tradicemi, uměleckým dědictvím a kulturním vývojem, který Vám poskytne vhled do evropského kontextu.

Studium němčiny na naší škole klade důraz na rozvoj komplexních jazykových dovedností, myšlení a mezikulturní kompetence. Naši pedagogové vyučují se zaujetím a mají bohaté zkušenosti s různými potřebami žáků.

Vybrat si němčinu na naší škole je investicí do Vaší budoucnosti, která Vám otevře dveře k novým možnostem a příležitostem. Jsme přesvědčeni, že studium němčiny u nás Vám poskytne nejen jazykové dovednosti, ale také příležitost stát se globálně orientovaným jednotlivcem.

Ve výuce používáme češtinu jen velmi úsporně a co nejdříve se snažíme zapojit rodilé mluvčí. Potřebujeme totiž jak žáky gymnázia, tak i lycea připravit mimo jiné na možnosti, které jim naše škola nabízí.

Díky partnerství s Ackermann-Gemeinde (německá organizace, která se zaměřuje na podporu dialogu a porozumění mezi Němci a Čechy, zejména v oblasti kultury, vzdělání a historické paměti) pořádáme rok co rok pro žáky septimy gymnázia výjezd do Bádenska-Württemberska, trefně nazvaný ‚‚Sprache und Kultur INTENSIV‘‘. Čtvrtému ročníku pedagogického lycea pak díky podpoře Ackermann-Gemeinde nabízíme možnost vykonat povinnou praxi ve Stuttgartu.

Dlouhá léta se také těšíme přátelství vídeňského soukromého gymnázia Sacre Coeur. Každé pololetí mohou dva žáci septimy gymnázia studovat na této vídeňské škole s vynikající pověstí a dostat svou němčinu na výrazně lepší úroveň.

Společně s našimi milými kolegy, vyučujícími francouzského jazyka, pořádáme před Velikonocemi přehlídku pekařského umění našich žáků. Snažíme se pořádat naučně laděné výlety do Vídně a Berlína. Nebojíme se ve výuce poslouchat písničky a zpívat.

Wir freuen uns auf Sie!

Mgr. et Mgr. Bc. Veronika Fráňová
Mgr. Pavel Jindřich Michele
Mgr. Kamila Raabová

 

Informace pro studentky a studenty budoucí PL1

Milé studentky, milí studenti,

na pedagogickém lyceu se jako druhý cizí jazyk budete učit němčinu. Počítáme se vstupní úrovní A1. Samozřejmě budeme na začátku školního roku opakovat, ale velmi svižně. Pokud jste němčinu na základní škole neměli nebo pokud se v ní necítíte jistí, na webu školy najdete, co je potřeba znát, a několik praktických tipů. Počítejte prosím s tím, že vstup do němčiny pro vás může být náročný. Jsme přesvědčeni, že když si pro němčinu v prvním pololetí (nebo prvním ročníku) vyčleníte dostatek času, popřípadě si zařídíte doučování, stane se pro vás brzy snadnou.

Děkujeme a těšíme se na vás!

Vyučující německého jazyka

Požadavky na německý jazyk pro úroveň A1

Žáci nastupující do prvního ročníku pedagogického lycea by měli ovládat následující komunikační dovednosti a gramatické jevy:

1. Komunikační dovednosti

Žáci by měli být schopni:

  • Představit se a mluvit o sobě:
    • Umím se formálně i neformálně pozdravit a rozloučit se.
    • Umím se představit (jméno, věk, odkud pocházím, kde bydlím).
    • Umím mluvit o rodině, povoláních a zájmech/koníčcích.
    • Umím říct, jak se mi daří, že se necítím dobře, co mě bolí; umím popsat části těla.
    • Umím mluvit o volném čase, médiích a seriálech.
  • Základní interakce:
    • Umím vyjádřit přání a poprosit.
    • Umím slušně poděkovat a omluvit se.
    • Umím vyjádřit souhlas a nesouhlas.
    • Umím někomu poradit (velmi jednoduchými frázemi).
    • Umím si domluvit schůzku.
    • Umím reagovat na jednoduché otázky a pokyny, pokud je mluvčí pomalý a srozumitelný.
  • Každodenní situace:
    • Umím se zeptat na cenu a říct, kolik co stojí.
    • Umím pojmenovat základní jídlo a pití a umím si je objednat (v restauraci, kavárně) a vyjádřit základní preference (co mi chutná/nechutná).
    • Umím se zeptat na cestu a někomu cestu popsat (používat základní předložky místa).
    • Umím popsat polohu a místo, kde se nacházím.
    • Umím popsat počasí.
  • Slovní zásoba:
    • Znám názvy důležitých států a německy mluvících zemí.
    • Znám předměty ve škole, školní potřeby, místnosti ve škole.
    • Umím pojmenovat dny v týdnu, měsíce, roční období.
    • Znám základní číslovky 0 – 1000 a řadové číslovky. Umím říct datum a čas na hodinách.
    • Znám barvy.
    • Znám základní popisná přídavná jména (velký, malý, starý, mladý, drahý, levný).

2. Gramatické jevy

Žáci by měli aktivně rozumět a používat následující gramatické jevy v kontextu jednoduchých komunikačních situací:

  • Pády a členy:
    • Člen určitý, neurčitý, záporný (kein) a přivlastňovací (můj, tvůj atd.) v 1., 3. a 4. pádu.
  • Předložky:
    • Předložky výhradně se 3. pádem (aus, bei, mit, nach, von, zu).
    • Předložky výhradně se 4. pádem (durch, für, gegen, ohne, um).
    • Předložky se 3. nebo se 4. pádem (Wechselpräpositionen – auf, an, neben, zwischen, über, unter, vor, hinter, in), se základním pochopením rozdílu mezi statickým místem (3. pád) a směrem/pohybem (4. pád).
  • Podstatná jména:
    • Tvoření množného čísla podstatných jmen (rozumět a používat nejčastější formy).
  • Zájmena:
    • Osobní zájmena (v 1., 3. a 4. pádu).
    • Osobní neurčité zájmeno man.
  • Slovesa:
    • Časování sloves v oznamovacím způsobu přítomného času (Präsens):
      • Pravidelná slovesa (např. machen, wohnen).
      • Slovesa se změnou kmenové samohlásky (např. sprechen, fahren, lesen).
      • Způsobová slovesa (Modalverben: können, müssen, wollen, dürfen, sollen, mögen/möchten) – umím pomocí nich vyjádřit, že je něco nutné, možné, zakázáno nebo povoleno.
      • Slovesa s odlučitelnou předponou (např. anrufen, aufstehen).
    • Minulý čas (Perfektum):
      • Perfektum základních sloves (s haben i sein, např. Ich habe gelernt, ich bin gegangen).
      • Préteritum sloves haben a sein (používat v jednoduchých větách, např. Ich hatte, ich war).
    • Rozkazovací způsob (Imperativ) pro základní pokyny.
  • Větná skladba:
    • Spojky souřadicí (und, aber, oder, sondern, denn) pro spojování jednoduchých vět.
    • Spojovací příslovce deshalb (proto).
    • Zápor nicht vs. kein.

3. Doporučené materiály (cokoli, co vám vyhovuje)

 


Erasmus+ Studenti Parler Gymnasia v Brně

  Díky podpoře programu Erasmus+ jsme od 17. do 23. listopadu 2024 hostili žáky Parler Gymnasia z bádensko-württemberského Schwäbisch Gmündu. Naším cílem bylo na brněnském a jihomoravském půdorysu poznávat nejen historii společného soužití Čechů a Němců a náš region, ale také sebe navzájem jako konkrétní osoby v konkrétních životních kontextech. V pondělí jsme program zahájili... číst dále