Novinky

Výlet do Paříže

1. května ve večerních hodinách jsme se sešli na nádraží a netrpělivě jsme čekali na autobus, který nás měl dovézt do Paříže, hlavního města Francie. Bylo před námi pět společných dní, na které jsme se všichni těšili.

Poznávacího výletu se zúčastnili studenti francouzského jazyka ze tříd G6 a G7 a plyšový krokodýl Cyril (jako symbol Cyrilometodějského gymnázia v Brně), který k sobě ve Francii hledá svého Metoděje (tedy partnerskou školu), provázel nás po celou dobu pobytu. Cesta autobusem byla dlouhá a myslím, že bych zpětně mohla za všechny účastníky říct, že by raději obuli sedmimílové boty, které by nás do největšího města Francie donesly.

Na místo jsme dorazili druhý den večer, ubytovali jsme se v hotelu v samém centru a vydali jsme se na krátkou večerní procházku k pobřeží Seiny. Poté jsme unaveni padli do postýlek, abychom následující den vyrazili za památkami francouzské metropole.

Po kávě a croissantu jsme zamířili na Place des Vosges, kde jsme se byli podívat na dům slavného francouzského spisovatele Viktora Huga. Pokračovali jsme na Place de la Bastille, jehož dominantou bylo v minulosti vězení, které nahradila moderní budova opery. Dále vedly naše kroky k požárem poničené katedrále Notre Dame a jen malý kousek od ní se nám podařilo zahlédnout Sainte Chapelle, gotickou kapli postavenou ve třináctém století na přání krále. Minuli jsme Hôtel de ville de Paris a naše dopolední procházka končila v Centre Georges Pompidou, které nám nabídlo kromě moderního a současného umění nádherný pohled na celou Paříž. Díky krásnému počasí, které nás mimochodem provázelo po celou dobu pobytu, jsme ji mohli obdivovat v celé její kráse.

Odpoledne jsme navštívili kostel svatého Eustacha a seznámili jsme se s jedním z nejstarších obchodních domů – La Samaritaine. Poslední společné kroky tohoto dne vedly do Les Halles de Paris, pařížské hlavní tržnice, kde jsme měli možnost se neorganizovaně rozptýlit až do večera, kdy jsme si po dlouhém dni odpočinuli v hotelu.

Další den začal procházkou přes Pont Neuf, okolo Louvru, se zastávkou v kostele st. Sulpice, do areálu Les Invalides, kterému dominuje dóm, kde odpočívá Napoleon Bonaparte. Po prohlídce jsme se rozešli na oběd. Po něm jsme, toulavým krokem s fotoaparáty v plné práci, zamířili přes Champ-de-Mars k la tour Eiffel. Když jsme si dostatečně vychutnali blízkost ocelové dámy a odpočinuli si v jejím stínu, pokračovali jsme na Champs Elisée, kde jsme vyběhli k l’Arc de Triomphe, odkud se nám dostalo nezapomenutelného výhledu na vzdálený Louvre, a právě tam jsme zakončili naše odpoledne. Nicméně den ještě neskončil a my jsme se rozhodli vystoupat do malebné čtvrti a strávit večer v místě, kde svého času tvořili slavní malíři jako Pablo Picasso, Henri de Toulouse-Lautrec, Vincent van Gogh a jiní. V deset hodin večer svítila celá Paříž a my jsme si ji mohli tiše prohlédnout od baziliky Sacré Coeur, kde jsme tento dlouhý a kulturou naplněný den uzavřeli mší svatou.

Následující den už byl odjezdový, ráno jsme si trochu víc pospali a v klidu se sbalili. Opustili jsme hotel se všemi zavazadly, část jsme jich nechaly v nedaleké úschovně, abychom víceméně nalehko vyrazili na naši poslední společnou procházku. Ta směřovala židovskou čtvrtí do quartier Latin až k Panthéonu, cestou jsme se krátce zastavili u bukinistů, pouličních prodejců knih, zamávali jsme smutné katedrále Notre Dame a rozpustili jsme se, abychom si každý dle své chuti užili posledních chvil ve městě nad Seinou.

A potom už jen autobusové nádraží, přestup v polské Wroclavi a hurá domů.

Bonsoir mademoiselle Paris… : )